W polskim radiu nierzadko gości hiszpańska muzyka. Jest bardzo prawdopodobne, że każdy z nas (chociażby mimowolnie) się z nią zetknął, a nawet próbował zanucić! Nie od dzisiaj wiadomo, że hiszpański jest melodyjnym językiem, a latynoskie brzmienia wpadają w ucho. Muzyka jest niejednokrotnie powodem do rozpoczęcia przygody z hiszpańskim. Kto nie chciałby wiedzieć o co chodziło Luisowi Fonsi w bijącym w Polsce rekordy odtworzeń Despacito?
Jak gwiazdy muczne mogą pomóc w zapamiętaniu struktur gramatycznych?
To proste! Poniżej przedstawię pięć przykładów piosenek, z którymi można utrwalać zagadnienia gramatyczne.
1. Manu Chao i utwór Me gustas tú (dla poziomu A1)
Wykonawca piosenki jest z pochodzenia Hiszpanem, który w początkowych latach swojego życia wyemigrował do Paryża, co przekłada się na obecność języka francuskiego w jego twórczości. Ten konkretnie utwór świetnie sprawdza się przy omawianiu odmiany czasownika gustar. Manu Chao wymienia całe mnóstwo rzeczy, które lubi.
2. Marc Anthony i Vivir mi vida (poziom A1)
Amerykański piosenkarz i aktor pochodzenia portorykańskiego, a także były mąż Jennifer Lopez, w 2013 roku wydał piosenkę utrzymaną w klimacie salsy. Powtarzające się w refrenie voy + a + czasownik w bezokoliczniku to nic innego jak używana do wyrażania przyszłości konstrukcja IR a + bezokolicznik, mówiąca o naszych zamiarach.
3. Shakira i Me enamoré (poziom A2)
Shakiry nikomu nie trzeba przedstawiać, a ta piosenka pojawiała się na listach top przebojów 3 lata temu. Uczniowie z poziomu A2, którzy zapoznają się z czasami przeszłymi znajdą w niej sporo czasowników odmienionych w préterito indefinido. Dodatkowo, może posłużyć do powtórki konstrukcji estar+gerundio.
4. Enrique Iglesias i Súbeme la radio (poziom B1)
Enrique to kolejny artysta cieszący się w Polsce ogromną popularnością. Co ciekawe, za granicą zdecydowanie przebił rozpoznawalnością swojego ojca – Julio Iglesiasa, o którym za to ciągle mówi się w Hiszpanii. Ta piosenka jest dedykowana wszystkim uczącym się trybu rozkazującego twierdzącego, czyli imperativo afirmativo.
5. Juanes i A Dios le pido (poziom B1)
Znany jako Juanes, ale jego pełne imię i nazwisko brzmi Juan Esteban Aristizábal Vásquez, jest kolumbijskim piosenkarzem i autorem piosenek. Przede wszystkim kojarzymy go z utworem La camisa negra (czarna koszula), ale nie mniej zapadająca w pamięć jest piosenka A Dios le pido, która pomaga uczniom zmierzyć się z presente de subjuntivo.
Dlaczego jeszcze warto słuchać hiszpańskich piosenek?
Po pierwsze jest to niezmiennie nauka, tyle że podana w przystępnej, a w dodatku przyjemnej, bardziej rozrywkowej formie. Wykonawcy przyzwyczają nas do osłuchania się z różnego rodzaju akcentami. Słuchajmy zatem wykonawców pochodzących z Hiszpanii, ale i z Ameryki Łacińskiej. Kolejną sprawą jest słownictwo. W piosence znajdujemy je już w konkretnym kontekście, co znacznie ułatwia jego zapamiętanie. Poza tym nie jest to słownictwo, które znajdziemy w artykułach naukowych, za to przydatne w życiu codziennym w hiszpańskojęzycznym kraju bądź w kontakcie z natywnymi użytkownikami tego języka.
Na lekcjach w Szkole Językowej Online Futuro nasze lektorki hiszpańskiego z pewnością pomogą Ci rozszerzyć listę piosenek, które śmiało dodasz do ulubionych. Wprowadzą przy pomocy którejś z nich nową strukturę gramatyczną, ale i pokażą, jak i gdzie zrobić pożytek z nowo poznanych słówek. Zapraszamy do wspólnej nauki przy hiszpańskich rytmach!